Mercedes-Benz avas uus kompetentsikeskuse eCampus, mis keskendub tuleviku akutehnoloogiale

  • Uus kompetentsikeskus Stuttgardis, kus arendatakse akuelemente ja tootmisprotsesse
  • Ola Källenius: ”Eesmärk on alandada lähiaastatel akude hinda üle 30 protsendi.”
  • Arendatavaid akutehnoloogiaid hakatakse kasutama Mercedes-Benzi uue põlvkonna elektriautodes
  • eCampus vastutab akuelementide tootearenduse ning suuremahulise tootmis- ja testimisprotsesside arendamise eest
  • Investeeringu kogumaht üle 100 miljoni euro

Mercedes-Benz panustab suurelt akutehnoloogia arendamisesse, avades Stuttgart-Untertürkheimis, kus töötab ka ettevõtte juhtkond, uue kompetentsikeskuse eCampus. Uus keskus keskendub tulevaste elektriautode akude ja akuelementide arendamisele ja testimisele. Eesmärk on luua kõrgtehnoloogilised akuelemendid ja akud, milles kajastuks Mercedes-Benzi DNA parimal moel. Tootmise efektiivsemaks muutmine nõuab akuelementide keemia ja struktuuri sügavat mõistmist. eCampus vastutab tootearenduse ning suuremahulise tootmis- ja testimisprotsesside arendamise eest. Uues keskuses on igal aastal võimalik tootearenduse vajadusteks valmistada kümneid tuhandeid erineva keemilise koostisega akuelemente.

”Meie eesmärk on olla elektromobiilsuse tehnoloogia tipptegija. Uus eCampus suurendab meie võimalusi selle saavutamiseks. Samuti aitab arendustöö meil lähiaastatel akude hinda langetada üle 30 protsendi,“ ütleb Mercedes-Benzi tegevjuht Ola Källenius.

Mercedes-Benz arendab praegu mitmeid akuelementide keemialahendusi. Nende hulka kuuluvad näiteks ränipõhistel anoodidel põhinev suure energiatihedusega liitiumioonelement ja uuenduslik koobaltivaba katoodilahendus. Üks uurimisobjekte on niinimetatud pooljuhtaku (tahkeaku).

Tootearenduse suunaks on kõrge energiatihedus, veelgi kiirem laadimine ja seeläbi tippklassi kasutusomadused. Ränianoodide ja tahkete elektrolüütide abil on võimalik energiatihedust tõsta kuni 900 Wh/l. Välja töötatud lahendused võetakse kasutusele Mercedes-Benzi uutes akupõlvkondades, mille kohta on esimesed vihjed juba antud Mercedes-Benzi VISION EQXX tehnoloogiaprogrammis.

eCampuse ehitamise eesmärk on süsinikuneutraalsus

Uus eCampus asub Mercedes-Benzi tootmise südames, 1904. aastal asutatud Stuttgart-Untertürkheimi tehasealal. Piirkonnas töötab üle 23 000 inimese, neist 14 100 tootmises. Tulevase kompetentsikeskuse asukohas lammutati vanad tehasehooned 132/1 ja 132/2, millest esimene ehitati juba 1907. aastal nukkvõllide ja väntvõllide tootmiseks.

Praeguseks on valmis umbes 10 000 ruutmeetrit uut tootmispinda ning käesoleva aasta lõpuks valmib veel umbes 20 000-ruutmeetrine akuelementide ja akude testimise hoone. Investeeringu kogusuurus tõuseb enam kui saja miljoni euroni. Sel aastal kulutab Mercedes-Benz teadusuuringutele ja tootearendusele 14 miljardit eurot, oluline osa sellest läheb akude ja elektriajamite arendamiseks.

Uuel kompetentsikeskusel on oluline osa Mercedes-Benzi jätkusuutliku äristrateegia elluviimisel. 2039. aastaks peavad kõik ettevõtte uued sõidukid olema kogu oma elutsükli vältel süsinikuneutraalsed. Mercedes-Benzi akude tootmine ettevõtte enda kolmes tehases vastab sellele nõudele juba praegu. Mercedes-Benz tarnib ringmajanduse põhimõttel ka renoveeritud akusid elektriautode varuosadeks. Elektri salvestamiseks võib kasutada ka neid akusid, mis ei sobi enam sõidukitel kasutamiseks.

Ka eCampuse ehitamisel on fookuses süsinikuneutraalsus. Kompetentsikeskuse umbes 30 000-ruutmeetrisest katusepinnast on 75 protsenti mõeldud päikesepaneelidele ja ülejäänud katus rohepinnaks. Hoonete vundamentides kasutatakse lammutusest pärinevaid materjale, näiteks betooni. Ventilatsioon toimub soojuspumpade abil, mis vajadusel jahutavad siseruume.